Talkoohenki ei ole kuollut

Talkoohenki ei ole kuollut, vaan talkoiden järjestämisen taito ei ole päivittynyt. Tätä mieltä on Jere Pohjankoski, joka kävi Eurassa puhumassa yhdistyksille.

 

Jere Pohjankoski on perustanut Heinolaan frisbeegolfseuran, joka puolestaan on rakentanut alueelle kokonaisen fisbeegolfmaailman. Talkoohengellä ja vapaaehtoisvoimin on onnistuttu luomaan jotain todella suurta – nimittäin yksi alueen radoista on listattu maailman parhaimpien ratojen joukkoon jo kaksi kertaa. Eikä unelma suinkaan ole vielä valmis, vaan uusia ratoja, uusia tapahtumia ja uusia puitteita on suunnitteilla koko ajan. Unelmaa rakennetaan pala palalta esimerkiksi Leader-hankkeilla.

Tähän pisteeseen ei suinkaan ole päästy helposti. 20 vuotta sitten Jere lähti kavereidensa kanssa liikkeelle aivan tyhjästä. Halu oli vain luoda paremmat harjoitteluolosuhteet lajiin, josta porukka oli kiinnostunut. Innostus kuitenkin kasvoi. Vuosi vuodelta lajin ympärille rakennetut puitteet paranivat ja nyt frisbeegolfista on tullut jopa matkailuvaltti alueelle.

 

Oppeja talkoiden järjestämiseen

Pohjankosken yhdistyksille antamat opit liittyvät kahteen asiaan: talkoohengen nostattamiseen ja varainkeruuseen.

Talkoohenki ei suinkaan ole kuollut, vaan talkoiden järjestämisen taito ei ole päivittynyt. Pohjankosken mukaan ihmiset kyllä haluavat osallistua tarpeeksi isoon juttuun.

– Jos ihmistä pyytää tulemaan lapioimaan hiekkaa, se ei ole kovin innostavaa. Kannattaa kutsua mukaan rakentamaan unelmaa.

Talkoissa on myös kolme avainjuttua, jotka kannattaa olla kunnossa. Jeren mukaan ihmiset saa osallistumaan talkoisiin myös uudelleen, jos:

  • Talkoot on selkeästi järjestetty eli joku ohjaa talkoolaisia ja huolehtii, että kaikilla on tekemistä.
  • Talkoolaisille tarjotaan ruoka, koska yhdessä syöminen yhdistää.
  • Talkoolaiset saavat tekemästään työstä kiitosta ja arvostusta.

– Itse kiitän talkoolaisia aina näkyvästi ja julkisesti. Erityisesti talkoiden avaintekijöitä kannattaa kiittää jollakin persoonallisella tavalla.

 

Vinkit varainhankintaan

Myynti ja markkinointi on niin ikään yhdistyksille tärkeä taito. Jere Pohjankoski kehottaa aloittamaan vastaamalla kysymykseen miksi.

– Jos pyytää yritykseltä lahjoituksia, kannattaa miettiä ensin, mitä yritys siitä saa. Selkeästi paketoidut tuotteet on myös helpompi ostaa.

Toinen vinkki Jereltä on se, että yhdistyksen kannattaa myös pyytää sen verran, että yhdistys itsekin hyötyy lahjoituksesta.

– Jos yritys lahjoittaa lahjakortteja arpapalkinnoiksi, siitä ei jää yhdistykselle itselle mitään. Kannattaa tehdä sopimuksia, jotka hyödyttävät molempia osapuolia.